Westkust - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ruud Pasch - WaarBenJij.nu Westkust - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ruud Pasch - WaarBenJij.nu

Westkust

Door: Ruud (en Anne)

Blijf op de hoogte en volg Ruud

30 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Daar zijn we weer, dat is een tijdje geleden. Maar we hebben niet stilgezeten!

“Daar staan we weer, op een campinkje met stinkende wc’s en net een zielige maaltijd achter de rug. Het is alweer zo goed als donker dus we liggen alweer in de bus met een boekje.” Dit is zomaar een zin uit Anne’s reisboekje, om 20:45 ’s avonds. Voor degene die het willen weten: het avondeten bestond uit een blik rode bieten met een ‘overheerlijke’ spaghetti-noodle combinatie.
Die dag waren we vertrokken vanuit Queenstown om de veelbelovende westkust van het Zuidereiland te verkennen. Op naar Wanaka! Een van de meiden die we ontmoet hadden in Queenstown zou daar meehelpen aan het WK snowboarden, hoe cool is dat?! We hoopten dat we bij haar zouden kunnen douchen dan, maar we hadden elkaar helaas misgelopen. Dan maar een aantal dagen niet douchen, lekker... In Wanaka hebben we nog wel genoten van het lekkere weer.
Regen en mist, nondeju, dat hadden we niet besteld. Maar dat blijkt daar wel vaker voor te komen. Er is een plaatsje aan de kust waar per jaar 9 meter regen valt - ter vergelijking: in Nederland valt gemiddeld 700 mm! Met die regen en mist kunnen wij niet zoveel, dus hebben we er maar een lange rit van gemaakt.
De dag erop was het wederom mistig en miezerde het een beetje, waarop we besloten om weer een redelijk lange trip te maken. Anders zaten we toch maar een beetje onder onze achterklep een boekje te lezen. En nu konden we de schitterende groene kustlijn bekijken, met heerlijke wegen. Pap, je zou het geweldig vinden om hier berg op, berg af, door het landschap te scheuren! Maar dan wel met een fatsoenlijke auto.
Een trip van een 450km (uiteindelijk verspreid over 2 dagen), wat niet veel lijkt als je de wegen in Europa gewend bent, maar hier haal je maar een gemiddelde snelheid van nog geen 50. Via Haast, een saai dorpje met een verschrikkelijke vrouw bij de i-site, die ons verplichtte om een donatie te doen omdat we een kwartier mijn laptop wilde opladen - maar wij zijn Nederlanders - dus toen ze het even wat drukker had, zijn we er vandoor gegaan zonder te betalen. Op naar Greymouth.
Onderweg ook nog ‘even’ 2 gletsjers bezocht, de Fox en de Frans Jozef glacier. Hier kon je ook weer allerlei tours doen, van een helihike (met een helicopter omhoog en dan al hikend naar beneden) tot een simpele wandeling naar het onderste gedeelte van de gletsjer. Omdat wij toch al aardig wat geld er doorheen gebrast hadden met het skydiven en bungeejumpen, was het tijd om een cheap-ass wandeling te doen. We waren net op tijd bij Fox, want het pad werd achter ons gesloten, zodat we vanuit het hoogste punt een waanzinnig uitzicht hadden op de gletsjer.
In Greymouth hadden we onze campervan bij een hostel geparkeerd, omdat we wel een keer een douche konden gebruiken. Hier hebben we een avond kunnen genieten van Wifi, een filmpje. En we konden eindelijk wat later naar bed gaan dan 21:00 omdat we deze keer licht hadden. Het is allemaal back to basic, wanneer je op de campsites staat. Elektriciteit en stromend water is een luxe en wifi is schaars buiten de steden.

Na onze douchestop waren we weer onderweg naar Abel Tasman national park en was het weer er gelukkig een stuk beter op geworden. Het werd in een keer zo warm dat we lekker op een afgelegen strandje hebben kunnen zonnen. We moeten toch wel enigszins bruin terug komen van een Nieuw-Zeelandse zomer.
In Motueka hadden we een stop gemaakt om te kijken of er in de buurt een camping te vinden was. Die hadden we uiteindelijk ook gevonden, een half uur rijden over een onverharde weg met onze verschrikkelijke campervan. Ik (Ruud) begin echt een hekel te krijgen aan die automaat, laat mij maar lekker zelf door de olie roeren wanneer het moeilijker wordt om omhoog te rijden. De campsite daarna was wel een opluchting, zeker omdat dit een plek was waar ze The Lord of the Rings hebben opgenomen:).
In Abel Tasman hebben we een 2 daagse kajak en hike tour gedaan. Dit was een schitterende ervaring, zee-kajakken naar gouden afgelegen strandjes die alleen te bereiken zijn per boot. Hier hebben we dan ook volop van genoten. Samen met de guide zouden we die avond verse mosselen gaan eten op een van de stranden. Dat is waar we het voor doen! Maar we vinden mosselen nog steeds niet lekker.
’s Avonds bleven we op een backpackersboot slapen waar we samen met Zweden, Duitsers, Kiwi’s (Nieuw-Zeelanders) en nog meer Duitsers ‘duizenden’ hebben gespeeld. Deze keer gelukkig geen Nederlanders:P. Toen het aardig donker begon te worden hadden de eigenaar van de boot nog een ‘mystery tour’ voor ons in petto. Met 15 man in een kleine rubberboot naar een grot om daar glowwormen te zien. Dit was een mooie afsluiter van een mooie dag!
De volgende dag was hikedag, dus liepen we met 2 Duitsers en een Zweedse terug naar de plek waar we opgestapt waren. Een mooie tocht die ongeveer 4 uur zou duren, maar de gouden stranden kun je niet zomaar passeren! Lekker wegdoezelen op een pictureperfect strand was het plan.

De afgelopen dagen waren als volgt: couchsurfing bij een kiwigezin, laserparty bij de kajakgids, een slecht Engels sprekende Franse lifter en een gratis paasfeestje in een verlaten Wellington. Dit is de teaser voor de volgende keer!

En nu zitten we met een hangover en een Amerikaans stel (2 vrouwen) koffie te drinken in de McDonald’s. Ajuus!

• 30 Maart 2013 - 04:15

Aniek:

Ooooooo jongens toch!!!
    Heerlijk om te lezen allemaal. Echt Zooo tof dat jullie dit samen meemaken .
    Mooi daar he!!
    vreten jullie jullie zelf niet helemaal vol tijdens het rijden?
    zo gezellig vonden wij dat. Ha ha.
    Jullie schrijven het heel leuk op. Ik geniet van de verhalen.
    Heeeeel veel plezier nog.
    Dikke xx Aniek

• 30 Maart 2013 - 12:09

Mama:

Leuk weer om te lezen! Fijn dat jullie het wat rustiger aan doen. Wel jammer dat het weer wat slechter was maar vergeleken met nederland is dat nog niets. Hier vriest het, en ons lisa is gisteren heel koud en een beetje zat heel vroeg thuis gekomen van paaspop! Al om 8 uur.....het festival was pas net begonnen.
    Het helbiken ging dus niet door! Was het niet die waar jullie mochten filmen en dan gratis mee? Wel jammer maar je kan niet alles he? Geniet maar van alles en tot snel XXX mama

• 30 Maart 2013 - 13:42

Trudy:

Hi there,
    Wat leuk!! Al die verhalen van jullie maar af en toe terug naar basic is zo slecht nog niet. Geniet ervan en ik hoop dat jullie met de helibike mee mogen, ik zou het niet durven maar ja! Veel plezier!!! Groetjes en liefs uit een te koud nederland. Trudy

• 03 April 2013 - 19:38

Joost:

Haaaaa Ruud en Anne. Heel zuiver allemaal. Jaloers jaloers
    Ruud heb je nog gedacht aan de vlaggetjes?

• 09 April 2013 - 03:06

Ruud Van Der Pasch:

Ha Joost, tuurlijk heb ik gedacht aan de vlaggetjes. Ze zijn wel groot, haha.

• 09 April 2013 - 18:28

Britt:

Hoi Anne & Ruud,

Ik heb weer alles even gelezen en de foto's bekeken.
    Ben er stil van...... Wat zien jullie mooie dingen.
    Het niet kunnen douche, geen stroom te hebben en je laptop maar net even kunt opladen komt me bekend voor van Ghana. Je past je daarop aan en dat bevalt op een gegeven moment nog goed ook:)
    Geweldig hoe jullie schrijven en respect hoe jullie het allemaal doen en durven daar!!!
    Jullie stralen op de foto's!

Geniet, geniet en geniet!!!
    Het is een ervaring die je heel je leven in je hart draagt... Bij mij is mijn hart een stukje van Ghana geworden waar ik ontzettend vaak aan terug denk!
    Veel plezier nog en let goed op elkaar!:)